fredag 8. januar 2010

V75 på Leangen med 7 Nord-Norske hester til start

Overskriften er riktignok litt misvisende, da det er 4 Nord-Norske hester som starter innen V75-rammen. De 3 resterende hestene starter i 1. løp som er ett monteløp for varmblodshester. Mine tips denne gangen bærer nok litt preg av subjektiv nordnorsk patriotisme, men de nordnorske hestene har blitt mye bedre løpet av det siste året.

Jeg har gått igjennom løpene, og kommer med mine tanker og tips om løpene.

Løp: 1 Fru Lundgreen Bar & Konsertscenes løp
Montéløp
Varmblods. .
2140 m. Tillegg 20 m ved vunnet 100.000 kr, 40 m ved 350.000 kr

Dette løpet skal jo normalt sett 11 Creek's Tamina ta seg av. Møter hester som hun skal slå og er bare på 40 meter tillegg denne gangen.
7 Jaguar W.L., 6 Acers Beauty og 4 J.C. Dirty Spot kjemper i første rekke om plassene bak den store favoritte. Sistnevnte er nok jeg subjektiv, da jeg eier hesten som jeg har leid ut til rytter Anne Grete Rasmussen. Hesten va nr 2 på Leangen i monte i overkant av en måned siden og er god på sitt beste, men er variabel. Løpet sist kan vi bare glemme, da han hadde null feste bak på isbanen i Harstad. Anne Grete har tatt full service på hesten og stiller med en nyskodd hest fit for fight.
De andre nordfra, 1 Black Rose Turnpike og 10 Aron Swiss tror jeg skal være fornøyd med premie.


Løp: 2 Champion Gull løpet V5-1
Varmblods. 3-12-årige 1 - 20.000 kr.
2140 m. Autostart.

Jan Kristian Waaler tar nok ikke turen til Leangen for å smake på trøndersodd og karsk. 1 Federer er nok flere klasser bedre enn motstanderene og jeg nøler ikke med å spille banker på denne.


Løp: 3 TT's Pokalløp V5-2
Kaldblods. 3-15-årige norske og svenske kaldblods 1 - 25.000 kr.
1640 m. Autostart.

Hjelp!, sier jeg bare! Trønderske kaldblods i lavt grunnlag har jeg null snøring på og jeg tror det er best med heldekk her.
4 Troy Rigel, 3 Even Oliver, 5 Slottelid Kvikken og 9 Jo Bas streker jeg av for først, men tør ikke å utelate noen her i dette vidåpne løpet.


Løp: 4 Trønder Energis løp V5-3 V75-1
Varmblods. 3-12-årige 110.000 - 350.000 kr.
2140 m. Tillegg 20 m ved vunnet 160.000 kr

7 Mc Laren er min favoritt her. Er et klart pluss at den er oppdrettet i nord. :p Fra spøk til alvor, hesten står helt perfekt inne i løpet, har fått springspor og finner nok en fin posisjon på direkten. Skuffa litt sist, men var veldig god før det. Jeg satser på at det bare var en dårlig dag sist og setter min første strek på denne. Strekhestene 2 Aces Napoli og 6 Newnews er kapable på å blande seg i seierskampen og er merkelig underspilte streket 9% og 10%. Aces Napoli har vært ute i V75-løp de to siste gangene og klart seg bra med en 2.plass og en 6.plass. Var ikke helt på topp sist, men møter lettere motstand nå. Newnews har vist en fin formstigning og har allerede bokført en seier i år, på nettopp Leangen sist søndag. 10 Conway Holl gjør alltid gode løp og plukker mange på Leangens lange oppløp, sykt underspilt med 8%. 12 Trust Me Now er det store skriket fra trønderene som hausser den opp til bankerkandidat. Har 4 seiere på 5 siste og vant sist det var V75 på Leangen for en drøy måned siden. Har tjent endel penger på kort tid og motstanden blir vanskeligere, nivået blant de varme hos trønderene er også veldig dårlig. Ingen banker for meg, men en obligatorisk strek. 4 Aiman D.E. skuffet på Biri 1.nyttårsdag, før det har Kolnes-traveren vist fin kapasitet og tas med på sin fine kapasitet. Favoritten 5 Highfive Kemp skal også med, selv om jeg ikke er enig i favorittskapet. Men en gardering uti er det. Til sist tar jeg en patriotisk strek og tar med 13 Joined Forces med Stine Marlen Bendiksen. Hesten den er god, selv om jeg er redd for at de store gutta kommer enten til å skvise Stine Marlen ned i 6.par innvendig eller henge henne opp uti sporene. De beste hestene nordfra er faktisk ganske bra, og hvem hadde trodd at Fantom Rols skulle vinne V75-løp under midtsommertravet på Leangen. Joined Forces i form er etter min mening en bedre hest, og det er ikke helt utenkelig med maks klaff at det blir seier til Senja her.


Løp: 5 Fannrem Salmakerverksteds løp V5-4 V75-2

Varmblods. 3-12-årige i norsk trening 20.000 - 110.000 kr.
2140 m. Tillegg 20 m ved vunnet 45.000 kr

Etter å ha brukt mange streker i V75-innledningen så går jeg desto smalere i V75-2. Den store forhåndsfavoritten Keanu Hanover ble strøket og favorittskapet gikk over til 3 Naipin Surprise. Frode Husbyn er ikke den mest renommerte treneren og kusken i landet, men denne gangen har han en prima sjanse til å vinne V75-løp. Jeg streker også for 6 Newton Hall som på tirsdag fikk nemlig en meget skarp jobb i Drammen, og etter en del utstyrsendringer så det meget bra ut ved den anledningen! Steenberg-traveren kom heller ikke til sin rett i den siste starten (mistet en buss i den første svingen). Har hatt litt tro på denne hesten, skuffet meg sist, men nå har jeg fått vite grunnen. Bør ta av seg dette løpet hvis den viser fram det den har prestert i Danmark.


Løp: 6 H-Sports løp V5-5 V75-3
Kaldblods. 3-15-årige norske og svenske kaldblods 200.000 - 550.000 kr.
2140 m. Tillegg 20 m ved vunnet 325.000 kr

Her smeller jeg til med årets frekkeste banker i 15 Visedølen. Hesten har vært helt rå etter at den kom til Harstad og har radet opp seiere. Er utvilsomt en helt annen hest nå og står på til mål hver gang. Står vanskelig til på bakspor på 20 meter tillegg, men har fått Norges beste kusk, Eirik Høitomt i sulkyen. Tok en fin 5.plass i V75 på Leangen 5.12, står mye bedre inne i løpet nå og møter enklere motstand. I en vanskelig omgang uten de beste bankerkandidatene så smeller jeg til med en 6-prosenter som banker.
De som garderer bør helt klart ta med 5 Trons Pila som holder fin form. I dette løpet er det 2 nordnorske hester til med. 11 Tordivel tok en finfin 2.plass i V75 på Leangen nestsist. Var ikke fin i aksjonen sist, galopperte etter å ha ledet helt inn til oppløpet. Med voltespesialisten Vidar Hop så er han nok med langt framme på direkten og om han er i orden så er han med i trippelkampen. 3 Spikny er variabel, er en premiekandidat og kan være med i trippelkampen på sitt beste.


Løp: 7 Champion Gull løpet V75-4
Kaldblods. 3-15-årige norske og svenske kaldblods 75.000 - 200.000 kr.
2140 m. Tillegg 20 m ved vunnet 120.000 kr

8 Max Reodor kommer fra formstallen til Øystein Kruse, gikk et fint løp etter galopp i starten sist i V75-løp. Møter passende motstand og er min første strek. 3 Nuuk vinner stort sett hver gang feilfritt og kuskeforsterkes med mesteren Eirik Høitomt. 11 Skauga Tor, 2 Remsvarten, 15 Gikling Balder og mitt skrellbud 14 Nyborg Prinsen er videre garderinger.


Løp: 8 Lyntoto-løpet V75-5
Kaldblods. 3-15-årige norske og svenske kaldblods 25.000 - 75.000 kr.
2140 m. Tillegg 20 m ved vunnet 45.000 kr

2 Alsaker Alexa ser jeg for meg en klassisk Austevoll-seier, 3.innvendig for å så dukke opp som troll i eske på oppløpet. Har gjort der vanskelig for seg selv med galopp i de to siste løpene, hadde før det 3 strake seiere. Garderer bare med favoritten 1 Husan Lynet som er fikset opp siden sist og det går rykter om ett veldig bra hurtigarbeid.


Løp: 9 Thon Hotel Trondheims løp V75-6 DD-1
Varmblods. 3-12-årige 350.000 - 800.000 kr.
2140 m. Autostart.

Tror mest på hestene fra bakspor her. 10 Løb Cowboyland leverer alltid sterke avslutinger og det er en stor sjanse for at han spurter ned alt og alle på Leangens lange oppløp. 12 Lundabye er på gang igjen etter en dårlig 5-årssesong. Dro opp angrepene sist og vist stor framgang til trippelplass. En tilsvarende avslutning rekker langt med 60 meter lengre oppløp. Tar en frekk variant og låser løpet på disse to. 3 Guilty Victory og favoritten 4 Hot Capital er kapable travere som kan tas med for de med stor spillekonto. Hot Capital syns jeg er en liten antivinner når den ikke har vunnet i 2009 på 25 starter.


Løp: 10 Troll Jahns Æresløp V75-7 DD-2
Kaldblods. 3-15-årige norske og svenske kaldblods.
2140 m. Tillegg 20 m for hingster og vallaker.. 20 m ved vunnet 1.000.000 kr, 40 m ved 2.000.000 kr

Roainen i pølsa på en V75-dag med lav sportslig nivå er Troll Jahns-æresløp med kaldblodseliten. 14 Åsajerven var ikke på topp sist etter pause, var ikke helt god i aksjonen, men er nok forbedret med løp i kroppen. At han ikke er 1.valg er bare bra for meg. 15 Moe Brage var strålende sist og er han i det rette humøret speeder han ned alt og alle. Favoritten 7 Hallsta Lotus må med, men er best skoløs og på sprint. Hoppene har fordel i dette løpet og 1Bjørøy Tulla får skrellkusken Gunnar Austevoll opp. Kan stjele løpet her. Sist tar jeg med 4 Frigg Elden som har tent til i regi av dyktige Lars Romtveit.


Spillforslag:
V5-5
V5-1: 1 Federer
V5-2: Alle 11
V5-3: 7-2-6-10-12-4-5-13
V5-4: 3-6
V5-5: 15 Visedølen
Pris: 176kr


V75
V75-1: 7-2-6-10-12-4-5-13
V75-2: 3-6
V75-3: 15 Visedølen
V75-4: 8-3-11-2-15-14
V75-5: 2-1
V75-6: 10-12
V75-7: 14-15-7-1-4
Pris: 960kr



Legg gjerne inn kommentarer for deres meninger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen kommentarer